mittbussigabussliv.blogg.se

"Det vita guldet!"

Kategori: Allmänt

Ja snön, det vita guldet. Har hört detta citat från en del bönder bland annat, som just, plogar snö på vintern. Men var höll de hus idag? Har det vita guldet gått över till att ha blivit bronset eller inte ens det kanske? Hur kan man inte ploga bussterminalen i brommaplan en dag som denna?!!! Hur prioriterar de egentligen?! (Måste ju tilllägga att de inte är bönder som plogar i just brommaplan).
Idag körde jag inte buss men däremot bil. Åkte förbi brommaplan och såg några kollegor stå där och en buss som stod lite väl tokigt. Stannade och pratade en stund med dem. De hjälpte till i brommaplan att informerade trafikanterna om trafiksituationen och hur läget var. Bussen som stod där hade kört fast och väntade på bärgning. Idag blev det tydligen inte så många inställda turer på Ekerö men däremot förseningar.
 
Tänk jag minns så väl en vinterdag för kanske nästan 7 år sen. Tror att jag inte alls hade kört buss speciellt länge. Nu den 7 december har jag för övrigt kört buss ute på Ekerö i 8 1/2 år, till och från, tiden går fort! I alla fall, när jag står vid hållplats "Ekerö centrum" för att lösa av en buss som kommer rullandes, kliver då sedan min kollega ut ur bussen och säger, "jaha, den här bussen ser ut som en hel jävla julgran, men den rullar iallafall!" Haha, ja det var verkligen sant. Det var ju inte en eller två lampor som lös på instrumentpanelen utan typ TOLV! Men han hade rätt, inga allvarliga fel utan det var bara att tuta och köra vidare! :)
 
En annan gång fick jag möte med en bil precis i en kurva, där jag (enligt honom) hade kört mitt i vägen, och han (enligt mig) hade kört för fort. Detta resulterde i att han körde ner i diket precis när vi möttes. På en sekund var han ute ur bilen och på tre sekunder framme vid min dörr. Efter en lättare diskussion gick jag ut för att gå ner i diket, typ under hans bil och putta! Gick sådär. Sån tur var åkte det förbi en bil som vi stannade med dragkrok. Hon kopplade på och körde sedan sin bil sakta sakta framåt. Nu var både jag och "den glada" chauffören nere i diket och försökte putta/lyfta upp hans bil ur diket! Gick bra och sån tur var blev det inga skador på bilen. En händelserapport blev det däremot för min del!
 
Snöstorm idag!
 
Visst är det väl ändå rätt härligt med snö! :)

Kommentarer

  • Emma dahl säger:

    Är det inte lustigt hur hela Stockholm stannar upp varje vinter när första snön kommer? Och var är plogbilarna? För några veckor sen snöade det 15cm en natt och när jag skulle åka till jobbet 07.30 dagen efter så mötte jag 6 plogbilar och fina vägar under de 2 milen. Man ska bo i norr:-) gonatt Larsson!

    Svar: Haha, ja verkligen! Man ska bo i norr minsann, där vet man hur man gör! I Stockholm är vi ju för fan amatörer fortfarande! Skönt Emma att dina vägar är fina, jag menar det verkligen! ;) Pöss
    BussLinda

    2012-12-05 | 23:57:58

Kommentera inlägget här: