mittbussigabussliv.blogg.se

"Men bussen ska ju vara blå?!"

Kategori: Allmänt

Ikväll har jag kört, 13.56 - 20.33. Precis innan jag slutade började det frysa på riktigt ordentligt, jag märkte det lite sent bara. Kom körandes över huvustabron mot en hållplats som heter Vreten (ligger i nerförsbacke). Allt gick bra, gled några meter extra bara, förbi hållplatsen, men men, som sagt, allt gick bra!
 
Våra 176:or och 177:or är blåa bussar som går genom Solna via Järva krog och mot endhållplats Mörby station. Ibland är det dock en röd buss som kommer åkandes. Detta därför att det ibland råkar vara diverse fel på just alla blåa bussar samtidigt. De står med andra ord inne på verkstaden i väntan på att repareras. Det kan vara allt från allvarliga dörrfel på bussarna till trasiga blinkers och bakljus till en alldeles för kall buss för att köra i trafik. Som trafikant är detta (vilket jag också förstår) inget man tänker på och förstår på en gång då det kommer en röd 176:a eller 177:a emot en. Men när man fått förklaringen av chauffören tycker man ju att de inte borde vara så svårt att förstå. Idag var det en äldre kvinna som klev på i Solna och verkade bara vilja åka en hållplats för hon plingade precis när hon gått på typ. Helt plötsligt börjar hon ropa, "Stanna, varför stannar du inte!?" Jag förklarade att jag stannar vid Näckrosen. "Nej men du ska ju stanna där också." Sa hon när vi passerat den hållplats hon velat gå av vid. Jag förstod att hon inte tittat vilket nummer det var på bussen när hon klev på utan bara på färgen. Jag sa nått om att bussen inte är blå men egentligen ska den vara det. Lite suck och stånk och stön sen muttrade hon lite och gick av.
 
Kul att köra buss är det iallafall! Här är en bild på en blå buss jag körde mot Solbacka ute på Färingsö, 52 kvadratmeter buss! Större än min första lägenhet faktiskt, på 28 kvadrat! :) Härligt med en arbetsplats som är större än ens hem, eller kanske inte! :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: